Розробка інтегрованого уроку
Мистецтво
у 6 класі
за темою «Вогонь Прометея»
Тема уроку: Вогонь Прометея
Мета уроку: знайомство з особливостями мистецтва та культуро
Стародавньої Греції. Знайомство учнів з засобами створення художнього образу засобами музичного та образотворчого мистецтва. Дати уяву про творчість як особливу форму людської діяльності. Формувати навички сприйняття, аналізу музичного та художнього твору, висловлювати власні думки; розвиток творчих навичок. Ознайомити зі способами створення художнього образу у безпредметній композиції. Розвивати культуру слухання музичних творів, культуру роботи фарбами. Виховувати інтерес до мистецтва, повагу до культури різних країн. Виховувати почуття впевненості у собі для підтримки творчих успіхів.
^ навчити визначати образ та характерні особливості культури певної, створювати художній образ у безпредметній композиції, виразними засобами живопису. Навчити визначати музичний характер твору. Спонукати учнів до творчості, активувати бажання створювати художні образи. Вчити культурі слухання та аналізу творів мистецтва.
^ розширення і поглиблення теми
Форма проведення уроку: урок-подорож
Використання ІКТ: презентація, аудіо-фрагменти.
Обладнання: фотографії архітектурних споруд Давньої Греції, скульптур, малюнки дітей, вчителя, аудіо запис (Л. Мінкус танець з балету «Баядерка», П. Чайковський «Китайський Танець» з балету «Лускунчик», К. Дебюссі «Після полуденний відпочинок фавна» прелюд, фрагмент симфонічної поеми О. Скрябіна «Прометей»).
^
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань (виконується інтерактивна вправа «Вгадай
країну»)
ІІІ. Мотивація уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.
Слово вчителя з елементами фасілітованої бесіди
Слово вчителя з елементами фасілітованої бесіди
2.
Метод «мозаїка»
Метод «мозаїка»
3.
Слово вчителя з елементами фасілітованої бесіди
Слово вчителя з елементами фасілітованої бесіди
4.
Прослуховування та аналіз музичного твору
Прослуховування та аналіз музичного твору
5.
фізкультхвилинка
фізкультхвилинка
V. Практичне завдання
VІ. Інструктаж
VІІ. Рефлексія (інтерактивна вправа «Ти – мені, я – тобі»).
^ Підсумок уроку
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Учитель.
-Доброго дня. Ми знову зустрілися на уроці мистецтва. Бажаю, щоб наш урок був для вас цікавим і корисним, адже у нас із вами є дивовижна можливість за допомогою мистецтва відправитися у минуле і доторкнутися до цікавої, повчальної історії людства. У подорожі нас супроводжуватиме вчитель музичного мистецтва Ірина Станіславівна, адже будь-який вид мистецтва без музики, наче людина без слуху. Музика доповнює образ, робить його більш завершеним, повним і досконалим.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Повідомлення ходу заняття з опорою на схематичний план, вивішений на дошці.
^
Сьогодні на уроці нам необхідно виконати велику програму. Спочатку ми поновимо ваші знання, спробуємо відгадати тему уроку. Ввімкнувши уяву, прогуляємося вулицями стародавнього міста. Потім потренуємо мозок, вивчаючі нові поняття. Нарешті дістанемо зі схованок натхнення і виконаємо творчу роботу.
^
Ми з людини. Спробуйте за музичним образом назвати країну і відомий твір мистецтва, який ви б назвали візиткою цієї країни. (Виконується інтерактивна вправа «Вгадай країну») .-вами вже подорожували деякими стародавніми країнами і склали своє враження про їх культуру. Кажуть, що певна музика створює образ країни так, як одяг
Прослуховуються музичні фрагменти. Учні заповнюють картки. Один з учнів за викликом вчителя озвучує свою відповідь.
Музичний фрагмент |
Назва країни |
Мистецький твір |
1. Л. Мінкус - танець з балету «Баядерка» |
||
2. П. Чайковський «Китайський Танець» з балету «Лускунчик» |
||
3. К. Дебюссі - прелюд «Післяполуденний відпочинок фавна» |
Учитель разом із учнями аналізує і оцінює відповідь учня.
ІІІ. Мотивація уроку
Якою країною ми з вами подорожували на попередніх уроках?
(Давньою Грецією).
Пригадайте з уроків літератури або історії, для кого з грецьких героїв вогонь став приводом для покарання? (Для, Прометея).
Виходячи з моїх запитань, спробуйте здогадатися якою буде тема нашого уроку? (Вогонь Прометея).
Ви праві, тема нашого року «Вогонь Прометея». А суть теми уроку ви
спробуєте пояснити наприкінці уроку. Проблемне питання нашого уроку:
^
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.
Слово вчителя:
Слово вчителя:
Ми продовжимо нашу подорож Стародавніми Афінами. Але спочатку давайте більше дізнаємося про архітектуру цього міста.
В центрі Афін розташувалося верхнє місто.
Пригадайте, як воно називалося? (Акрополь).
Яку роль воно виконувало? (Культурний, релігійний центр та
укріплення головної частини міста).
Кому було присвячено головний храм Парфенон? (Афіні).
Поряд з головним храмом Афіни Палади було побудовано невеличкий храм зі складною назвою Ерехтейон. Він, як і всі інші храми Греції, був побудований із мармуру, що гармонійно поєднувалося з блакиттю неба та зеленню олив. Храм був красивим, стримано-піднесеним, але одна зі стін була «глухою» і виглядало важкувато. Архітектори знайшли цікаве рішення. Фотографію фрагменту цього храму ви можете бачити в своїх підручниках на стор. 112.
Роздивіться уважно й дайте відповідь на питання:
Що незвичайного у цьому храмі? (В ролі колон використовуються жіночі скульптури).
«Дівчина» на давньогрецькій мові – «Кора». Крім того, Кора – культове ім'я богині Персіфони. Тому жіночі скульптури мали назву «каріатиди», а галерея храму Ерехтейон називається «портик каріатид».
Блукаючи вулицями стародавнього міста, ніби переносишся у давні часи, відчуваєш дух міста, відкриваєш таємниці, торкаєшся історії. Найцікавіше, найцінніше, найвагоміше те відкриття, яке ти зробив самотужки. Отже я пропоную вам зробити власні відкриття. Для успішної роботи вам необхідно об'єднатися в команди.
2.
^
^
Ви попрацюєте з підручником (стор. 112). У ході роботи знайдете відповіді на питання:
Питання для першої команди:
Чим зазвичай прикрашали храми в Стародавній Греції?
Імена яких видатних скульпторів дійшли до нашого часу?
Яку назву мали колони у вигляді чоловічих скульптур?
Питання для другої команди:
З якого матеріалу виготовляли скульптури?
Який ідеал втілювали митці Греції в своїх роботах?
Імена яких всесвітньовідомих скульпторів дійшли до наших часів?
Питання для третьої команди:
Як називається одне з чудес світу побудованих на острові Родос?
В чому унікальність цієї споруди?
Що нагадувало сонячне світло, відбиваючись від бронзи?
Після роботи із підручником і обговорення поставлених питань, експерти розходяться по іншим групам, обмінюючись інформацією. Потім експерти повертаються у свою групу і діляться отриманою інформацією з іншими членами групи, отримуючи нові знання. Учитель ставить запитання за темою, що вивчалася учнями.
3.
^
^
Як ви гадаєте, що символізувала скульптура Колоса, чому її назвали чудом світу? (Відповіді учнів). Давайте перевіримо ваші припущення, вислухавши експерта у цьому питанні.
^
«Колосом» цю статую назвали тому, що вона була дуже велика (колосальна). А родоською – бо стояла на острові Родос. Колос Родоський уособлював у собі велич та могутність мешканців острова.
^
Чи відомо що саме сталося з величною пам’яткою?
Слово учня-експерта:
Одного дня землетрус страшенної сили знищів титанічну, неперевершену працю людей, нагадавши їм про те, що вони лише люди і не здатні змагатися ані з богами, ані з природою. Але згадка про відчайдушний порив і безмежний політ душі людської (в прикладі Колоса Родоського) і донині живе в світовій культурній спадщині людства.
^
Дійсно, на згадку про велич, героїзм люди створюють твори мистецтва: від архітектурних пам’яток до художніх, музичних творів. Які твори мистецтва, що збереглися до наших часів розповідають нам про велич стародавніх греків? (міфи, архітектурні споруди, скульптури, олімпійські ігри). Людина і справді досить слабка, але недаремно говорять що в людині живе іскра божа, божий вогонь, який не дає людям заспокоїтися, заставляє їх рухатися вперед, долати все нові й нові рубежі. Звідки ж у нас цей вогонь?
^
«Образ вогню в творах мистецтва» досить рідкісний. Його коріння сягає своїми витоками в далеке минуле.
Це язичницькі часи. В давнину поклоніння вогню було поширено майже у всіх цивілізаціях і культурах. До сих пір вогонь вшановується в багатьох країнах як символ божества на сході.,
але найближча інформація про вогонь приведе нас перш за все в Давню Грецію. Образ вогню своїм корінням уходить у сиву давнину. Майже усі народи: від племен іранського нагір’я до індійців племені майя, звеличували священний вогонь або його дух. Про вогонь в міфах Давньої Греції є красива історія давайте послухаємо її.
Все стихії природи чітко розподілені різним богам і богиням. відповідно і
вогонь як найбільша сила природи належала богу богів - Зевсу-громовержцеві. Його силі була підпорядкована сила всіх богів у багатьох міфах древньої Греції.
Сила Зевса розкривається в повному бурхливому пориві або для упокорення непокірних і свавільних богів або для досягнення своєї мети.Тут величезний пласт культури розкривається в знаменитій грецької міфології.
Дуже яскраво образ вогню показав в симфонічної поеми «Прометей» Скрябін
( Слухаємо уривок симфонічної поеми «Прометей», аналізуємо характер музики).
^
«За сивої давнини, коли над усім світом панував іще не Зевс, а його батько Кронос, люди що тільки-но розселилися по землі, були кволі, безсилі, лякливі.
Згодом владу над усім світом здобув Зевс. Із своєї небесної осяйної височини Зевс і не дивився на нужденних людей, а ті ледь животіли серед незбагненної, ворожої природи. Так би зачах і загинув назавжди рід смертних людей, якби не став їм на захист і допомогу найблагородніший серед безсмертних – титан Прометей. Він мав благородне, велике серце. Титан першим зглянувся на людей, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин, навчив користуватися щедрими дарами природи.
Розлютився Зевс за цей на Прометея. Аби дошкулити йому, надумав Громовержець людям кару: він відмовив смертним у тому, що було їм доконче потрібне, - у життєдайнім вогні.
Пожалів людей своїм великим серцем титан Прометей і сміливо порушив Зевсову заборону. Опинившись у Зевсовій оселі, сміливець мерщій узяв із божественного вогнища невеличку іскру, сховав її у порожній очеретині та й приніс людям на землю.
У шаленій нестямі Зевс звелів закути титана Прометея в кайдани і припнути на самому краї землі до стрімкої скелі, щоб відступник висів там довгі століття. Усі стихії Зевс кинув на прикутого Прометея, але той і не думав коритися. Тоді Громовержець звергнув скелю разом із непереможним титаном у чорну безодню.
Та Прометей був безсмертний. Збігли тисячоліття, і тоді Зевс знову підняв із безодні титана. Але Прометей і надалі не корився величнішому Богу. Знову висів Прометей, прикутий до скелі і щодня прилітав туди величезний Зевсів орел. Гострими пазурами розривав він титанові груди та дзьобав печінку. За ніч кривава рана загоювалася, але наступного дня знову прилітав орел і знову люто шматував могутнє Прометеєве тіло.
Ці страшні муки тривали тисячоліття, але ніщо не могло здолати титана. Лише гіркі сльози матері титана примирила дві непримиренні сторони. Зевс послав най славетного з-поміж грецьких героїв – Геракла звільнити титана. Геракл виліз на скелю й дужими руками розірвав Прометеєві пута. Титан нарешті випростав могутнє тіло і відітхнув на всі груди. Тільки одне залізне кільце зосталося на руці в Прометея, і в ньому застряг камінчик із скелі.
Прометей став вільний, а смертні люди, заради яких він прийняв страшні муки, носять відтоді на згадку про нього металеві каблучки й персні з коштовними камінцями. Так каже легенда, але чи це правда, ніхто не знає. Однак знають усі: в тих мужніх, волелюбних людей, що віддають свої сили й розум, усе життя на благо народові, палає в серцях іскра незгасного Прометеєвого вогню.
А сам Прометей оживає знову і знову в найкращих творах мистецтва. Так завдяки смертним людям став справді безсмертний тираноборець-титан.»
^
Що ж символізує вогонь Прометея у міфі? Який висновок ми можемо зробити, чому вчить нас ця історія?
4.
^
^
Образ Прометея змальовували не лише в літературних творах чи картинах. Яскравий образ вогню і самого Прометея створив композитор Олександр Скрябін у симфонічній поемі «Прометей». Прослухайте фрагмент поеми.
- Який за характером музичний фрагмент?
- Який лад, темп використовує композитор для створення образу Прометея?
Яку кольорову гаму ви уявили, слухаючи музику?
Яку кольорову гаму ви доберете для зображення фантастичного полум’я (переважно «холодну» чи «теплу»)?
(Проводиться обговорення музичного фрагменту учнями).
5.
Фізкультхвилинка:
Фізкультхвилинка:
Спробуйте за допомогою пластичних рухів створити образ вогню, спираючись на характер музичного твору.
^
Сьогодні ми з вами звернемося до абстрактної композиції. Абстрактна композиція – це безпредметне зображення, у яком образ створюється за допомогою співвідношення ліній, плям, тонів чи кольорів.
Ваше завдання сьогодні – створити образ вогню. Музичний фрагмент, який ви щойно прослухали допоможе вам.
^ (мистецькі поради на стор. 113 підручника).
VІІ. Рефлексія . Обговорення робіт учнів. Скажіть, будь ласка, що ж саме символізує вогонь Прометея? Чому саме так звучить тема нашого уроку? Прослухавши фрагмент музичного твору скажіть, що спільного чи від мінного у цьому творі з тим образо вогню, про який ми з вами говорили на уроці? Чи можемо ми проілюструвати ваші роботи саме цим твором?
Виконується інтерактивна вправа «ти – мені, я – тобі».
VІІІ. Підсумок уроку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий